Przewodnik po Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej

Wodownia

Budynek wodowni kryje w sobie studnię skąd niegdyś czerpano wodę do napełniania (wodowania - stąd nazwa) parowozów.
br] Pierwsza wodownia na stacji Piaseczno Miasto miała betonową czterościenną podstawę, na której znajdowała się ośmiokątna drewniana wieża ze zbiornikiem. Została ona zniszczona w 1945r. podczas wycofywania się wojsk niemieckich. Na jej miejscu, po wojnie, zostało wzniesione mniejsze ośmiokątne pomieszczenie pompowano wodę do wybudowanej nieco dalej o wiele wyższej niż poprzednia wieży ciśnień z pogrubieniem w górnej części mieszczącym zbiornik. Budynek miał też w górnej części mały taras. Wieża ciśnień będąca przez wiele lat dominującym obiektem w pejzażu Piaseczna została zburzona 26.04.1991r. ze względu na zły stan techniczny i w celu zrobienia miejsca dla przebudowy układu torowego stacji - do czego nigdy nie doszło.

Wieże ciśnień są do dziś często spotykane na stacjach kolejowych. Zbiornik, który znajdował się na szczycie wieży był powoli napełniany wodą pompami ze studni lub wodociągu. Nagromadzona woda służyła następnie do szybkiego napełniania zbiorników w parowozach (zwanych skrzyniami wodnymi).

Obecnie, gdy trakcja parowa przeszła już do historii wieże ciśnień na stacjach są tylko ciekawym elementem architektonicznym. Na naszej kolei zachowane zostały na stacjach w Tarczynie i Grójcu.
#Budynki #StacjaPiasecznoMiasto
Więcej informacji i kontakt na kolejka-piaseczno.pl
Projekt zrealizowany przez Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej
przy współfinansowaniu przez Powiat Piaseczyński