Przewodnik po Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej

Lxd2-454

Masa lokomotywy w stanie służbowym: 32 t
Prędkość maksymalna: 36 km/h
Typ silnika (pierwotnie MB836Bb): 71H12A
Moc maksymalna: 330,8 kW (450 KM)
Maksymalna liczba obrotów: 1550 obr/min.
Ilość cylindrów: 12
Układ cylindrów: widlasty
Pojemność skokowa silnika: 26.600 cm3
Rodzaj przekładni: hydrodynamiczna
Rok produkcji: 1971

Do czasu wprowadzenia do eksploatacji lokomotyw spalinowych serii Lxd2 parowozy stanowiły podstawowy pojazd trakcyjny na kolejach wąskotorowych przedsiębiorstwa PKP. Te nowoczesne i dysponujące potężną mocą 450KM spalinowozy przypieczętowały zmierzch trakcji parowej na wąskich torach.

Fabryczne oznaczone jako L45H, produkowane były od lat 60 w rumuńskich Zakładach Metalowych "23 August" w Bukareszcie. Na kolej grójecką pierwsze trzy egzemplarze o numerach 451, 452 i 453 dotarły w 1970r. Ponadto w Piasecznie eksploatowano lokomotywy 454, 455, 456, 465, 466.

Lokomotywy te przez lata stanowiły nieodłączny element pejzażu grójeckiej wąskotorówki. Z mozołem, często w podwójnej trakcji, ciągnęły ciężkie pociągi transporterowe dostarczające węgiel i nawozy do Grójca, Belska, Mogielnicy czy Nowego Miasta. W czasach świetności ryk ich silników wraz z łoskotem ładownych transporterów przecinał ciszę każdej nocy i zgiełk każdego dnia. Wraz ze spadkiem przewozów towarowych w końcu lat '80 coraz częściej jednak brakowało dla tych potężnych maszyn zatrudnienia. Jeszcze do 1991 były zapinane do składów osobowych, jednak po zlikwidowaniu ruchu pasażerskiego coraz więcej ich udawało się w swoją ostatnią podróż do huty. W 1994 r. skasowana zostaje 455, w 1996 jej los podzielają 452 i 456, a w końcu roku 1998 kończy swoją podróż po wąskim torze pierwsza która do Piaseczna zawitała 451.

W 2014 roku dostała nietypowe czarne malowanie.
#Lokomotywy #Tabor
Więcej informacji i kontakt na kolejka-piaseczno.pl
Projekt zrealizowany przez Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej
przy współfinansowaniu przez Powiat Piaseczyński